| 
Čeština (Česká republika)English (United Kingdom)
Z - 43; OK-EOC PDF Tisk Email

Základní popis :

Z - 43 je celokovový jednomotorový dolnoplošník. Kovová kostra křídla a pevných i pohyblivých ocasních ploch je potažena duralem. Přední část trupu jesvařena z ocelových trubek a potažena odnímatelnými laminátovými kryty, zadní část trupu jeduralová poloskořepina. Krycí plechy jsou provedeny v duralových výliscích. Letoun je vybaven řadovým invertním motorem AVIA M-337 AK o výkonu 156 kW (210 k) s přeplňováním klasickým radiálním kompresorem, který pohání kovovou, dvoulistou, za letustavitelnou vrtuli Avia V-500A o průměru 2 m. Hlavní podvozek příďového typutvoří ploché ocelové pružiny, řiditelné přední kolo je umístěno vlevo od podélné osy letounu..

Historie :

Po úspěšné výrobě rodiny letounů Z-26 pokračoval Moravan n.p. Otrokovice ve vývoji zcela nového cvičného letounu známého jako řada Z-40. Výrobce opustil tandemové uspořádání sedaček a v rodině Z-40 umístil sedačky pilotů vedle sebe. Letoun byl vyráběn ve dvou základních variantách, dvoumístný cvičný letoun Z-42 a čtyřmístnou verzi Z-43 schopnou plnit jak výcvikovou, tak i turistickou funkci.
Výslednou konstrukcí se stal jednomotorový dolnoplošník celokovové konstrukce s pevným podvozkem příďového typu. Z-43 sdílí z 80% svou konstrukci s letounem Z-42, má však trup přizpůsoben osazení čtyřmístnou kabinou a je také osazen výkonnější pohonnou jednotkou. Křídla Z-43 mají o něco málo větší rozpětí.
Z-43 se poprvé vznesl 10 prosince 1968 a jeho sériová výroba započala v roce 1972. Výroba tohoto typu skončila v roce 1977 s 80 postavenými kusy.

Základní technické údaje :

Motor M 337 AK
Tah motoru 156 kW /210 k
Maximální rychlost 286 km/h
Cestovní rychlost 180 km/h
Maximální dolet 950 km
Dostup 5000 m
Hmotnost prázdného letadla 730 kg
Max. vzletová hmotnost 1350kg
Rozpětí 9,76 m
Délka 7,75 m
Výška 2,91 m
 

Partneři

Kontakt

Partneři

RocketTheme Joomla Templates