| 
Čeština (Česká republika)English (United Kingdom)
VSM - 40 "Démant"; OK-6203 PDF Tisk Email

VSM40, OK-6203 VSM40, OK-6203 VSM40, OK-6203 VSM40, OK-6203

Základní popis :

VSM - 40 Démant je celodřevěný hornoplošný kluzák, který byl v době svého vzniku určen především pro provádění vrcholových sportovních letů, přičemžpo vyřazení ze skupiny letounů používaných státními reprezentanty byl zařazen do aeroklubů pro sportovní klubové létání. Křidélka, směrovka a výškovka jsou dřevěné konstrukce potažené plátnem. Kabina z průhledného organického skla se odsouvá vpřed. Kluzák je vybaven zatahovacím kolem pod trupem a pevnou ostruhovou botkou lyžinového typu pod směrovkou. Na křídle byly použity tyto profily : NACA 65 515 (kořen), 63 615(střed), 4412 konec křídla.

Historie :

3. listopadu 1955 se v Medlánkách uskutečnil první zálet soutěžního kluzáku volné třídy VSM-40 Démant. Démant bylplně uveden do provozuv roce 1956 jako závodní stroj volné třídy. Celkem bylo postaveno 8 kusů, se kterými řada plachtařů dosáhla pěkných výkonů (první let na 500 km trojúhelníku na našem území a podobně). Jeden létal v tehdejším SSSR abylo tam s ním dosaženo světových rekordů (pilotka Samosadová). Rudolf Měšťan s Démantem skončil na 3. místě na mistrovství světa v Lešně v roce 1958 -nejlepší umístění větroně československé konstrukce. Jediného letuschopného Démanta je možno vidět již jen v aeroklubu Zbraslavice. Na Zbraslavickém VSM-40 OK-6203 uletěl p. Zejda tehdy rekordní trojůhelník 518 km, Vrchlabí - Trenčín - Vrchlabí rychlostním průměrem 65 km/h. V současnosti je na tomto letounu již omezena maximální rychost oproti původním technickým údajům na 150 km/h.

Základní technické údaje :

Rozpětí 18 m
Délka 7,35 m
Výška 1,7 m
Nosná plocha 16,15 m2
Max. vzletová hmotnost 440 kg
Hmotnost prázdného letadla 280 kg
Max. přípustná rychlost 250 km/h
Minimální rychlost 68 km/h
Klouzavost 1:33
Klesavost 0,68 m/s
 

Partneři

Kontakt

Partneři

RocketTheme Joomla Templates