| 
Čeština (Česká republika)English (United Kingdom)
L - 40 "Metasokol"; OK-NOR PDF Tisk Email

L40 Metasokol, OK-NOR L40 Metasokol, OK-NOR L40 Metasokol, OK-NOR L40 Metasokol, OK-NOR

 

Základní popis:

L-40 Meta Sokol je jednomotorový celokovový samonosnýčtyřmístný dolnoplošník s tříkolovým podvozkem s předsunutým ostruhovým kolem. Jedná se o velice úsporný typ letounu pro tři až čtyři pasažéry včetně pilota. Letoun je vybaven motorem M 332. M 332 je zážehový invertní čtyřválec s přímým vstřikováním paliva a kompresorem o výkonu 140 k. Spotřeba činí 32 l/hodinu a letoun je vybaven dvěma nádržemi po 55 l, umístěnými v křídlech. Dále je letoun vybaven elektricky stavitelnou vrtulí Avia V-410. Kabina je vybavena dvojím řízením s půlvolanty, jejíž překryt se odsouvá vzad. Zajímavostí tohoto letounu jsou svislá a vodorovná ocasní plocha, které jsou mezi sebou vzájemně zaměnitelné.

Historie:

V březnu 1953 se poprvé objevil nový LD-40 s názvem Meta Sokol. Byl pokračovatelem dřevěného letadla M-1 Sokol a vycházel z prototypu XLD-40 Mír. Během zkoušek v roce 1954 se ukázala řada nedostatků, což vedlo k rozhodnutí důkladného přepracování. Nový prototyp XL-40 byl zalétán v březnu 1956, druhý prototyp následoval v srpnu 1956. Ověřovací deseti kusová série vyrobená v letech 1957 až 1958 byla ještě vybavena motorem Walter "Minor" 4-III. Po dokončení motoru M-332 byl tento montován i do L-40 a značně zlepšil jeho výkony. Do konce roku 1959 bylo vyrobeno v n.p. Orličan v Chocni 106 letounů. Na letadle L-40 Meta Sokol bylo získáno několik československých i světových rekordů. Z celé produkce skončilo 60% vyrobených letadel v zahraničí, létaly v NSR, NDR, Velké Británii, Švýcarsku ale i v Austrálii.

Základní technické údaje:

Motor M 332
Tah motoru 103 kW / 140 k
Maximální rychlost 240 km/h
Maximální dolet 1100 km
Dostup 5000 m
Hmotnost prázdného letadla 534kg
Max. vzletová hmotnost 935 kg
Rozpětí 10,05 m
Délka 7,54 m
Výška 2,52 m
 

Partneři

Kontakt

Partneři

RocketTheme Joomla Templates