| 
Čeština (Česká republika)English (United Kingdom)
VSO - 10 "Gradient"; OK-9504 a OK-3516 PDF Tisk Email

VSO10, OK-9504 VSO10, OK-9504 VSO10, OK-9504 VSO10, OK-9504 VSO10, OK-3516 VSO10, OK-3516 VSO10, OK-3516 VSO10, OK-3516

 

Základní popis:

 

Větroň VSO - 10 "Gradient" familiárně přezdívaný "Vosa" je jednomístný hornoplošný kluzák smíšené konstrukce určený původně pro výkonné závodní létání. Dnes už jeho výkony zdaleka neúdosahují výkonů moderních kluzáků, ale stále ještě je tento typ oblíben u mnohých pokračovacích plachtařů a je na soutěžích standardtní třídy stále létán. Je opatřen samonosnými celodřevěnými křídly s profilem křídla typu Wortmann FX. Trup jezhotoven ze speciální hliníkové slitiny a ocelis laminátovou kabinovou částí s dvoudílným průhledným krytem z organického skla, jehož druhá část je odklopná do boku.Dřevěná kostra křídla je potažena překližkovým sendvičem a balzovou výplní. Kovová kostra ocasních ploch je potažena duralem. Pohyblivé části, jako jsou křidélka nebo výškovka a směrovka, jsou potaženy plátnem. Podvozek je tvořen zatahovacím hlavním kolem a zakrytovaným ostruhovým kolečkem pod směrovým kormidlem.Vlečné zařízení pro start aerovlekem je umístěno v přídi kluzáku a pro vzlet za navijákem na boku trupu.

Historie:

Počáteční teoretické práce začaly ve vývojové kanceláři Orličanu Choceň už v roce 1972. Vznikal jako náhrada klubového větroně VT-116 Orlík II. S ohledem na cenu a dostupnost materiálů byla zvolena smíšená konstrukce. Při konstrukci byly použity moderní profily křídla Wortmann řady FX, uplatnily se skelné lamináty a sendvičová stavba potahu. První let jeho prototypu se uskutečnil v říjnu 1976. (První prototyp byl zalétán dne 16. 9. 1977.) Sériová výroba začala v prosinci 1978. a již v roce 1979 obdržely aerokluby první větroně. Co do množství VSO-10 Orlíky nenahradily, přesto umožnily plachtařům zlepšení výkonů. V roce 1979 vznikla část 12-ti kusové série VSO-10C Gradient Club s pevným podvozkem. V témže roce obsadili na VSO-10C Ing. M. Brunecký a J. Vávra první a druhé místo na prvém ME klubové třídy ve švédském Orebro. Výrobu "Vos", která do roku 1990 dala 225 větroňů nahradila v Orličanu Sopotnice licenční výroba laminátového větroně standartní třídy Schempp-Hirth Discus CS.

Hlavní technické údaje:

 

Rozpětí 15 m
Délka 7m
Výška 1 m
Nosná plocha 12 m2
Max. vzletová hmotnost 380 kg
Hmotnost prázdného letadla 234 kg
Max. přípustná rychlost 250 km/h
Minimální rychlost 68 km/h
Klouzavost 1:36
Klesavost 0,63 m/s

 

 

 

 

Partneři

Kontakt

Partneři

RocketTheme Joomla Templates